Hídrobbantók

2022.03.25

Semmi, csak a szokásos. Tegnap egy szerzőmegjelölés nélküli cikk jelent meg a Vác és Környéke című online felületen, amelynek a gyakorlati mondanivalója az, hogy nem kell híd Vácra. Bár nem tudni, ki van mögötte, az árulkodó, hogy a szöveg vélt vagy valós, szakmainak látszó álláspontot vesz fel, és olyan anyagra hivatkozik, amelynek a forrását ugyan nem jelöli meg, de sejteti, hogy a szerző "ért" hozzá. További jel, hogy a médiafelület közösségi oldalán az a Zöldi Péter az egyik első kommentelő, aki szerint semmi szükség erre a hídra, és aki a kutyájának külön helyet biztosított irodájában arra a rövid időre, amíg Vác főépítésze volt. 

De ezt hagyjuk is. Vegyük górcső alá a cikk fő állításait, miszerint "Rétváriék" hídja nem tehermentesítene, hanem tovább növelné egyes városrészek terhelését. A szerző szerint a vélhetően általa látott szakmai anyag két nyomvonalat vizsgál, az egyik a Dunakorzóra, a másik pedig az iskolavárosra vezetné rá a szerinte napi többezres forgalmat. 

Az mindjárt egy alapkérdés, hogy ha nincs szükség a váci hídra, honnan veszi a névtelen szerző, hogy naponta több ezren használnák? Hiszen ha valami nem kell, akkor nem használja senki. De ezen is lépjünk át, és idézzünk abból az anyagból, ami a Magyar Építők című szakoldalon jelent meg tavaly októberben. 

Innentől szöveghű idézet következik: 

"a tanulmány "az összes számba jöhető, más átvezetési pontok vizsgálatára is kiterjedően készül mindkét Duna-ágon, a hajózhatósági-, árvíz- és vízbázis védelmi követelmények figyelembe vételével". A Duna főágán (ez a Vác térségében futó baloldali ág) várhatóan - az átkelés helyétől függően - minimálisan 600 méter szerkezeti hosszúságú és a hajózási paramétereknek megfelelő, minimálisan 120-180 méteres hídnyilásokkal épített hídszerkezet előkészítése szükséges.

Emellett vizsgálandó a Tahi kisági kapcsolat a 11-es főútig.

A kapcsolódó úthálózat 16 kilométeres lesz

Mindkét Duna-ágon legalább 2-2 átvezetési ponton végzendő geotechnikai fúrásokkal is meg kell alapozni az átkelési hely megválasztását. Hidanként legalább három különböző hídszerkezet vizsgálata alapján kell javaslatot tennie a tervezőknek, majd ezeket a kapcsolódó úthálózati nyomvonallal együtt bemutatni.

A szakasz tervezett hossza körülbelül 16 kilométernyi új, egybefüggő út - a szükséges körforgalom és/vagy útcsatlakozás kialakításának vizsgálatával, alternatívák feltárásával a Szentendrei-Dunaág keresztezésére is.

"Az optimális forgalmi hálózati szerep, az érzékeny környezeti körülmények és a kerékpárúti hálózatba kötés szem előtt tartása" egyaránt fontos szempont a tervezés során."

Nos, ennyit erről. A többi hídrobbantás. Habár a csarnokrobbantás, a színházrobbantás, és a dafke felrobbantott kis gonosz petárdácskák után ebben nincsen semmi meglepő. 

MJP